poniedziałek, 18 marca 2013

PKO BP – Płatności mobilne IKO



Trochę zwlekałem z tym wpisem, a niewątpliwie jest o czym pisać. W końcu kto z was spodziewał się, że taki moloch, którym jest PKO BP, kojarzony wciąż z PRL, wprowadzi tak innowacyjny produkt?

Na pewno nie ja. Dlatego też, informacja o starcie płatności mobilnych IKO mocno mnie zszokowała. Przejdźmy jednak do konkretów.


Czym IKO różni się od płatności NFC?


Przede wszystkim IKO to coś więcej niż płatności mobilne w terminalach płatniczych.

IKO dostępne będzie na znacznie szerszej gamie telefonów. Docelowo, płatności mobilne PKO BP mają działać na telefonach każdej generacji, nawet tych starszych, bez systemu Android, iOS czy BlackBerry. Do działania nie będą potrzebowały modułu NFC, jak w przypadku rozwiązania MasterCard i T-mobile.

Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest ominięcie operatorów zewnętrznych, tj. Visy czy MasterCard, którzy za realizację płatności pobierają sowite prowizje.

Z wprowadzenia IKO powinni ucieszyć się sprzedawcy. Kto wie, może Biedronka, która z powodu wysokich prowizji, akceptuje jedynie gotówkę, dołączy do projektu?



IKO – zasada działania


Rozwiązanie PKO BP, w odróżnieniu od innych rozwiązań płatności mobilnych, nie opiera się na płatnościach zbliżeniowych. Zasada działania jest zbliżona do elektronicznej portmonetki.

Całość jest banalnie prosta i nie wymaga noszenia ze sobą sterty kart płatniczych. Wystarczy posiadanie telefonu, ale kto go dziś nie ma zawsze przy sobie?


Płatność w sklepie


Klient, który zdecyduje się zapłacić za zakupy telefonem, przy kasie wygeneruje kod operacji i wpisze go jak zwykły PIN. Na tą chwilę płatnościami IKO zapłacimy w urządzeniach należących do spółki zależnej eService, będącej największym operatorem terminali płatniczych w kraju.


Wypłata w bankomacie


Wypłata pieniędzy z bankomatu wygląda bardzo podobnie. Za pomocą telefonu wygenerujemy kod wypłaty, który należy wpisać w bankomacie.


Płatność w Internecie


Tutaj mamy dwie opcje: zwykła płatność oraz płatność za pomocą czeku.

W przypadku tej pierwszej, płacąc w Internecie wystarczy wybrać opcję „Płacę z IKO”, włączyć aplikację IKO w telefonie i zalogować się do niej kodem PIN. Następnie należy wpisać w oknie płatności na stronie internetowej 6-cyfrowy kod wyświetlony w aplikacji. Ostatnim krokiem jest zaakceptowanie transakcji w aplikacji IKO, wybierając „tak”.

Druga opcja na początku wygląda podobnie. Różnica polega na tym, że do płatności nie jest nawet potrzebny telefon z aplikacją IKO. Po zakończeniu zakupów, przechodzimy do płatności i wybieramy opcję „Płacę z IKO”. Tam natomiast wpisujemy 9-cyfrowy kod czeku, zatwierdzamy go 4-cyfrowym hasłem do czeku i klikamy zatwierdź.


Przelew na telefon


Uruchamiamy aplikację IKO, logujemy się za pomocą PIN-u i wybieramy opcję „Przelewy”. Następnie wybieramy odbiorcę przelewu korzystając z książki adresowej lub wpisując ręcznie, wpisujemy kwotę i tytuł przelewu. Na koniec klikamy zatwierdź. W przypadku wyższych kwot niż 50zł niezbędne będzie ponowne podanie numeru PIN. Środki od razu trafiają na konto odbiorcy, który jest zarejestrowany w usłudze płatności mobilnych IKO.


Filmy demonstrujące działanie aplikacji znajdziecie tutaj:


Kto może korzystać z IKO?


Na obecną chwilę z nowego rozwiązania płatności mogą korzystać jedynie posiadacze konta w banku PKO BP. Niestety pominięci zostali klienci internetowego konta Inteligo, na które widocznie PKO BP nie ma pomysłu. W banku próbowałem dowiedzieć się, kiedy i czy płatności IKO trafią do Inteligo, niestety konsultant nie posiadał na ten temat żadnych informacji.

PKO BP otwarte jest na szeroką współpracę, również z innymi bankami (plotki mówią o Alior Banku), operatorami terminali płatniczych oraz bankomatów (np. Euronet). Wszystko wskazuje też na to, że z nowego rozwiązania korzystać będą mogły w przyszłości również osoby nie posiadające konta w banku. Obcy klienci, mają otrzymać rachunek techniczny powiązany z bankowością mobilną, który będzie mógł być zasilony przelewem z innego banku (podobnie jak kartę przedpłaconą).


Płatności mobilne IKO – geolokalizacja i czeki


Geolokalizacja jest opcją dostępną w aplikacji IKO, która pozwala na łatwe i szybkie wyszukanie najbliższych bankomatów PKO Banku Polskiego oraz punktów akceptujących płatności IKO.

Czeki to z kolei opcja, która pozwala na wysłanie innym osobom (także tym, które nie posiadają aplikacji IKO ani konta bankowego) środków do wykorzystania. Czekiem IKO można zapłacić w terminalach płatniczych w sklepach, w Internecie czy wypłacić gotówkę z bankomatu. Każdy czek posiada zdefiniowany okres ważności, zdefiniowany przy jego tworzeniu: 15 minut, 2 godziny, 12 godzin, 24 godziny, lub 72 godziny.

Najważniejsze informacje na temat czeków:
  • Czeki umożliwiają dokonywanie płatności mobilnych w trybie offline – bez konieczności połączenia z Internetem.
  • Wygenerowany czek można przesłać SMSem lub emailem osobie trzeciej, która nie jest użytkownikiem aplikacji IKO.
  • Kwota jaką można zapłacić w sklepie lub wypłacić z bankomatu musi być mniejsza lub równa kwocie na jaką został wystawiony czek.
  • Wygenerowanie czeku powoduje założenie blokady na rachunku - blokada jest zdejmowana w momencie realizacji czeku lub po wygaśnięciu jego ważności.
  • Można posiadać maksymalnie 5 aktywnych czeków.
  • Jeżeli istnieje podejrzenie, że numer wygenerowanego czeku i/lub hasło do czeków wpadły w ręce osób niepowołanych, możesz w każdej chwili anulować czek w aplikacji IKO oraz zmienić hasło do czeków w serwisie internetowym iPKO.


Wyniki IKO po pierwszym tygodniu


Informacje z biura prasowego banku PKO BP:
  • W ciągu pierwszego tygodnia od startu komercyjnego nową usługę płatności mobilnych aktywowało blisko 6500 osób.
  • 70 procent aktywacji IKO jest dokonywanych na urządzeniach z systemem Android, a pozostałe 30 procent to telefony z systemem iOS.
  • Już piątego dnia po starcie przekroczona została bariera 5 tys. aktywacji IKO. Dla porównania, według podanych w tym tygodniu informacji, płatności mobilne T-Mobile MyWallet przekroczyły ten próg dopiero po trzech miesiącach od wprowadzenia usługi.
  • Wśród dokonywanych dotychczas przy pomocy IKO transakcji zdecydowanie najpopularniejsze są wypłaty z bankomatów PKO Banku Polskiego. W ciągu pierwszych 6 dni (7.03-12.03) dzięki IKO wypłacono gotówkę 1065 razy. Sumaryczna wartość wszystkich wypłat dokonanych przy pomocy aplikacji w tych dniach to 110690 zł.
  • W okresie między 7 a 12 marca użytkownicy IKO przesyłali między sobą pieniądze 368 razy. Średnia wartość przelewu na numer telefonu w tych dniach to nieco ponad 40 zł.


Podsumowanie


Płatności IKO, mogą w przyszłości stanowić alternatywę do duopolu MasterCarda i Visy. Jednak, czy to się uda, zależeć będzie od pozostałych graczy. Ważna będzie liczba punktów akceptujących nowe płatności, jak również banków obsługujących nowe płatności.

Sukces byłby dużo łatwiejszy do osiągnięcia po wprowadzeniu spodziewanych zmian w prawie, przerzucających część opłat za transakcję na posiadaczy kart. Na akceptacji płatności mobilnych w wersji PKO BP zyskają sklepikarze, którym odejdzie opłata interchange ponoszona na rzecz organizacji płatniczych. Z pojawiających się informacji wynika, że IKO oferuje opłaty o rząd niższe niż Visa czy MasterCard.

Sam nie widzę powodu, żeby płacić tym organizacjom zawyżonych opłat za wykonywanie płatności.


Więcej informacji:
>> Otwórz darmowe "Konto za Zero", aby korzystać z Płatności mobilnych IKO



4 komentarze :

Anonimowy pisze...

Jest nowe konto godne polecenia w bzwbk i można otrzymać nawet 500zł

Anonimowy pisze...

dla mnie też dużym zaskoczeniem była ta usługa w PKO BP. Ale cieszę się bo jestem posiadaczem konta i bardzo się to sprawdza na szczególną uwagę i tytuł rewolucji zasługuje jak na mój gust możliwość przelewania kasy z komórki na komórkę.

Anonimowy pisze...

Tym bardziej ucieszyła mnie wlaśnie wiadomość że dogadali się z siecią EURONET bo usługa będzie jeszcze bardziej powszechnie dostępna. Techniczne podłączenie ma nastąpić w przeciągu kilku miesięcy a więc już całkiem niedługo!!!

Darek M.W. pisze...

Świetna wiadomość. Teraz pora na inne banki.

Prześlij komentarz