Trochę
zwlekałem z tym wpisem, a niewątpliwie jest o czym pisać. W końcu kto z was
spodziewał się, że taki moloch, którym jest PKO BP, kojarzony wciąż z PRL, wprowadzi
tak innowacyjny produkt?
Na
pewno nie ja. Dlatego też, informacja o starcie płatności mobilnych IKO mocno
mnie zszokowała. Przejdźmy jednak do konkretów.
Czym IKO różni się od płatności NFC?
Przede
wszystkim IKO to coś więcej niż płatności mobilne w terminalach płatniczych.
IKO dostępne
będzie na znacznie szerszej gamie telefonów. Docelowo, płatności mobilne PKO BP mają działać na telefonach każdej generacji,
nawet tych starszych, bez systemu Android, iOS czy BlackBerry. Do działania nie
będą potrzebowały modułu NFC, jak w przypadku rozwiązania MasterCard i
T-mobile.
Niewątpliwą
zaletą tego rozwiązania jest ominięcie
operatorów zewnętrznych, tj. Visy czy MasterCard, którzy za realizację
płatności pobierają sowite prowizje.
Z
wprowadzenia IKO powinni ucieszyć się sprzedawcy. Kto wie, może Biedronka,
która z powodu wysokich prowizji, akceptuje jedynie gotówkę, dołączy do
projektu?
IKO – zasada działania
Rozwiązanie
PKO BP, w odróżnieniu od innych rozwiązań płatności mobilnych, nie opiera się
na płatnościach zbliżeniowych. Zasada działania jest zbliżona do elektronicznej
portmonetki.
Całość
jest banalnie prosta i nie wymaga noszenia ze sobą sterty kart płatniczych.
Wystarczy posiadanie telefonu, ale kto go dziś nie ma zawsze przy sobie?
Płatność w sklepie
Klient,
który zdecyduje się zapłacić za zakupy telefonem, przy kasie wygeneruje kod
operacji i wpisze go jak zwykły PIN. Na tą chwilę płatnościami IKO zapłacimy w
urządzeniach należących do spółki zależnej eService, będącej największym
operatorem terminali płatniczych w kraju.
Wypłata w bankomacie
Wypłata
pieniędzy z bankomatu wygląda bardzo podobnie. Za pomocą telefonu wygenerujemy
kod wypłaty, który należy wpisać w bankomacie.
Płatność w Internecie
Tutaj
mamy dwie opcje: zwykła płatność oraz płatność za pomocą czeku.
W
przypadku tej pierwszej, płacąc w Internecie wystarczy wybrać opcję „Płacę z IKO”, włączyć aplikację IKO w
telefonie i zalogować się do niej kodem PIN. Następnie należy wpisać w oknie
płatności na stronie internetowej 6-cyfrowy kod wyświetlony w aplikacji.
Ostatnim krokiem jest zaakceptowanie transakcji w aplikacji IKO, wybierając „tak”.
Druga
opcja na początku wygląda podobnie. Różnica polega na tym, że do płatności nie
jest nawet potrzebny telefon z aplikacją IKO. Po zakończeniu zakupów,
przechodzimy do płatności i wybieramy opcję „Płacę z IKO”. Tam natomiast
wpisujemy 9-cyfrowy kod czeku, zatwierdzamy go 4-cyfrowym hasłem do czeku i
klikamy zatwierdź.
Przelew na telefon
Uruchamiamy
aplikację IKO, logujemy się za pomocą PIN-u i wybieramy opcję „Przelewy”.
Następnie wybieramy odbiorcę przelewu korzystając z książki adresowej lub
wpisując ręcznie, wpisujemy kwotę i tytuł przelewu. Na koniec klikamy
zatwierdź. W przypadku wyższych kwot niż 50zł niezbędne będzie ponowne podanie numeru
PIN. Środki od razu trafiają na konto odbiorcy, który jest zarejestrowany w
usłudze płatności mobilnych IKO.
Filmy demonstrujące działanie aplikacji znajdziecie
tutaj:
- IKO – Płatności mobilne – Wypłata z bankomatu
- IKO – Płatności mobilne – Płatności w Internecie
- IKO – Płatności mobilne – Płatność w sklepie
- IKO – Płatności mobilne – Płatność na telefon
- IKO – Płatności mobilne – Generowanie czeków - krok po kroku
Kto może korzystać z IKO?
Na
obecną chwilę z nowego rozwiązania płatności mogą korzystać jedynie posiadacze
konta w banku PKO BP. Niestety pominięci zostali klienci internetowego konta Inteligo,
na które widocznie PKO BP nie ma pomysłu. W banku próbowałem dowiedzieć się,
kiedy i czy płatności IKO trafią do Inteligo, niestety konsultant nie posiadał
na ten temat żadnych informacji.
PKO BP otwarte jest na szeroką współpracę, również z innymi bankami (plotki
mówią o Alior Banku), operatorami terminali płatniczych oraz bankomatów (np.
Euronet). Wszystko wskazuje też na to, że z nowego rozwiązania korzystać będą
mogły w przyszłości również osoby nie posiadające konta w banku. Obcy klienci, mają otrzymać
rachunek techniczny powiązany z bankowością mobilną, który będzie mógł być
zasilony przelewem z innego banku (podobnie jak kartę przedpłaconą).
Płatności mobilne IKO – geolokalizacja i czeki
Geolokalizacja jest opcją dostępną w aplikacji IKO, która pozwala na łatwe i
szybkie wyszukanie najbliższych bankomatów PKO Banku Polskiego oraz punktów
akceptujących płatności IKO.
Czeki to z kolei opcja, która pozwala na wysłanie innym osobom (także tym, które nie
posiadają aplikacji IKO ani konta bankowego) środków do wykorzystania. Czekiem
IKO można zapłacić w terminalach
płatniczych w sklepach, w Internecie
czy wypłacić gotówkę z bankomatu.
Każdy czek posiada zdefiniowany okres ważności, zdefiniowany przy jego
tworzeniu: 15 minut, 2 godziny, 12 godzin, 24 godziny, lub 72 godziny.
Najważniejsze
informacje na temat czeków:
- Czeki umożliwiają dokonywanie płatności mobilnych w trybie offline – bez konieczności połączenia z Internetem.
- Wygenerowany czek można przesłać SMSem lub emailem osobie trzeciej, która nie jest użytkownikiem aplikacji IKO.
- Kwota jaką można zapłacić w sklepie lub wypłacić z bankomatu musi być mniejsza lub równa kwocie na jaką został wystawiony czek.
- Wygenerowanie czeku powoduje założenie blokady na rachunku - blokada jest zdejmowana w momencie realizacji czeku lub po wygaśnięciu jego ważności.
- Można posiadać maksymalnie 5 aktywnych czeków.
- Jeżeli istnieje podejrzenie, że numer wygenerowanego czeku i/lub hasło do czeków wpadły w ręce osób niepowołanych, możesz w każdej chwili anulować czek w aplikacji IKO oraz zmienić hasło do czeków w serwisie internetowym iPKO.
Wyniki IKO po pierwszym tygodniu
Informacje z biura prasowego
banku PKO BP:
- W ciągu pierwszego tygodnia od startu
komercyjnego nową usługę płatności mobilnych aktywowało blisko 6500
osób.
- 70 procent aktywacji
IKO jest dokonywanych na urządzeniach z systemem Android, a pozostałe 30
procent to telefony z systemem iOS.
- Już piątego dnia po starcie przekroczona
została bariera 5 tys. aktywacji IKO. Dla porównania, według podanych w tym
tygodniu informacji, płatności mobilne T-Mobile MyWallet przekroczyły ten
próg dopiero po trzech miesiącach od wprowadzenia usługi.
- Wśród dokonywanych dotychczas przy pomocy IKO
transakcji zdecydowanie najpopularniejsze są wypłaty z bankomatów
PKO Banku Polskiego. W ciągu pierwszych 6 dni (7.03-12.03) dzięki IKO
wypłacono gotówkę 1065 razy. Sumaryczna wartość wszystkich wypłat
dokonanych przy pomocy aplikacji w tych dniach to 110690 zł.
- W okresie między 7 a 12 marca użytkownicy IKO
przesyłali między sobą pieniądze 368 razy. Średnia wartość przelewu na
numer telefonu w tych dniach to nieco ponad 40 zł.
Podsumowanie
Płatności
IKO, mogą w przyszłości stanowić alternatywę do duopolu MasterCarda i Visy.
Jednak, czy to się uda, zależeć będzie od pozostałych graczy. Ważna będzie
liczba punktów akceptujących nowe płatności, jak również banków obsługujących
nowe płatności.
Sukces
byłby dużo łatwiejszy do osiągnięcia po wprowadzeniu spodziewanych zmian w
prawie, przerzucających część opłat za transakcję na posiadaczy kart. Na
akceptacji płatności mobilnych w wersji PKO BP zyskają sklepikarze, którym
odejdzie opłata interchange ponoszona na rzecz organizacji płatniczych. Z
pojawiających się informacji wynika, że IKO oferuje opłaty o rząd niższe niż
Visa czy MasterCard.
Sam
nie widzę powodu, żeby płacić tym organizacjom zawyżonych opłat za wykonywanie
płatności.
Więcej informacji:
4 komentarze :
Jest nowe konto godne polecenia w bzwbk i można otrzymać nawet 500zł
dla mnie też dużym zaskoczeniem była ta usługa w PKO BP. Ale cieszę się bo jestem posiadaczem konta i bardzo się to sprawdza na szczególną uwagę i tytuł rewolucji zasługuje jak na mój gust możliwość przelewania kasy z komórki na komórkę.
Tym bardziej ucieszyła mnie wlaśnie wiadomość że dogadali się z siecią EURONET bo usługa będzie jeszcze bardziej powszechnie dostępna. Techniczne podłączenie ma nastąpić w przeciągu kilku miesięcy a więc już całkiem niedługo!!!
Świetna wiadomość. Teraz pora na inne banki.
Prześlij komentarz