wtorek, 23 kwietnia 2013

Problemy z przelewami natychmiastowymi w Alior Sync



W poniedziałek rano postanowiłem zrobić test działania „Przelewów natychmiastowych” w Alior Sync. Zainteresowani wiedzą, że bywają z nimi spore problemy. A jak to w życiu bywa zazwyczaj nie działają wtedy, kiedy są najbardziej potrzebne.

Poniżej przedstawiam wyniki testów.



Przelew natychmiastowy w Alior Sync


Przelewy natychmiastowe w Alior Sync wykonywane są z pomocą firmy Blue Media S.A., o której więcej informacji znajdziecie poniżej.

Polega on na wykonaniu dwóch przelewów międzybankowych:
  • pierwszy od nadawcy (klienta Alior Banku) na konto Blue Media w Alior Banku,
  • drugi z konta Blue Media w banku odbiorcy na konto odbiorcy.

Tak wykonany przelew nie jest przesyłany poprzez system ELIXIR, którym księgowane są tradycyjne przelewy międzybankowe ani poprzez Express ELIXIR, który umożliwia wykonanie przelewu w ciągu zaledwie kilku sekund 24h na dobę, 7 dni w tygodniu.

Klient korzystający z usługi realizuje tylko pierwszy przelew – na konto Blue Media, podając w formularzu rachunek odbiorcy, na który mają trafić pieniądze. Jest to metoda „chałupnicza”, która pozwala w określonych godzinach na szybki przelew.

Kiedy nastąpi zmiana systemu na system bez wykonywania przelewów pośrednich? Na to pytanie niestety nie znam jeszcze odpowiedzi.

Update:
Skontaktował się ze mną przedstawiciel firmy Blue Media. Sprostował on m.in. fakt, wprowadzenia nowego systemu w banku Alior Sync:

"Alior Sync jest jednym z 4 pierwszych banków, które wdrożyły system bezpośrednich przelewów. Działa on pod nadzorem NBP i polega na realizacji przelewów bez udziału kont pośredniczących"


Więcej na temat dostępności szybkich przelewów:


O Blue Media


Blue Media S.A. należy do największych podmiotów, działających w polskim Internecie. Działalność firmy koncentruje się na pięciu strategicznych kierunkach, obejmujących obsługę platform transakcyjnych dla klientów indywidualnych:

1. Szybkie transfery gotówkowe (Bluecash.pl)
2. Usługi doładowania kart typu pre-paid
3. Platforma SMS-owa, działająca jako system zabezpieczeń systemów finansowych oraz płatności mobilnych
4. Pożyczki online, w tym platforma pożyczek społecznościowych (Kokos.pl)
5. Ubezpieczenia online – zakup polisy przez Internet, na przykład w markecie ubezpieczeniowym Alior Banku.

Obecnie, Blue Cash jest już licencjonowaną izbą rozliczeniową. Status ten pozwala na wprowadzenie nowego systemu szybkich przelewów, w którym Blue Media będzie pełnić rolę izby rozliczeniowej, podobnie jak robi to obecnie Krajowa Izba Rozliczeniowa. Niestety jak pokazuje poniższy test, nowy system albo wciąż nie został wprowadzony albo są z nim problemy.


Test „przelewów natychmiastowych”


Test został wykonany w poniedziałek rano, kiedy nie było jeszcze możliwości, aby przelew wykonany w piątek wieczorem doszedł na konto w inny banku (sesje ELIXIR). Do wykonania testu wykorzystałem konta posiadane przeze mnie i żonę. W każdym wypadku próbowałem przelać kwotę 1000zł.

Wyniki próby wykonania „Szybkiego przelewu” z Alior Sync:
Bank odbiorcy
Wynik
Bank Millennium
Nie można zrealizować przelewu
BGŻ
ok
BZ WBK
Nie można zrealizować przelewu
Citi Handlowy
Nie można zrealizować przelewu
Inteligo
Bank odbiorcy odrzuca przelew
mBank
Nie można zrealizować przelewu
Meritum Bank
Bank odbiorcy odrzuca przelew
Millennium
Bank odbiorcy odrzuca przelew
Polbank
Nie można zrealizować przelewu

Komunikaty błędów:


oraz:


Jak widzicie tylko z przelewem na konto w banku BGŻ nie było problemów. W pozostałych przypadkach kwota 1000zł okazała się zbyt wysoka. W niektórych przypadkach po jej zmniejszeniu, można było wykonać „przelew natychmiastowy”.

Update 2:
Informacja od przedstawiciela firmy Blue Media:

"Prawda jest taka, że o ile w starym BlueCashu opóźnienia być rzeczywiście mogły (ale i tak statystycznie 95% transakcji realizowanych jest w czasie poniżej 45 sekund), w nowym systemie, jest to praktycznie niemożliwe. Od strony technicznej, przelewy nie są najczęściej realizowane, ponieważ:
-przelew zlecono w godzinach, gdy system banku - odbiorcy przelewu "śpi" (jak wiadomo, systemy bankowe rzadko działają całodobowo). Na to nie mamy wpływu.
-przelew jest odrzucony przez bank – na to także nie mamy wpływu. Np. nadawca wprowadził niedozwolone znaki albo po prostu popełnił błąd w NRB."


Ciekaw jestem tylko czy do tych 95% zaliczają się przelewy, które nadawcy próbowali wykonać ale zostali odprawieni z kwitkiem komunikatem o niemożliwości zrealizowania przelewu.

Pierwszy powód: Czas uśpienia systemów. Podczas wykonywania przelewów, wszystkie systemy banków wg tabel BlueCash powinny działać. Ten argument więc odpada.

Drugi powód: Niedozwolone znaki. Wszystkie przelewy dało się wykonać za pomocą zwykłych sesji ELIXIR. Co więcej, są to odbiorcy do których wykonuję przelewy od czasu startu banku Alior Sync i nigdy nie było z nimi problemów gdy wykonywane były jako zwykłe przelewy ELIXIR.

Alternatywa do przelewów natychmiastowych od Blue Media


Express ELIXIR jest systemem przelewów natychmiastowych dostępny 24h na dobę, 7 dni w tygodniu pozwalający na przekazywane środków z jednego konta bankowego na drugie, prowadzone w innym banku, w zaledwie kilka sekund.

Operatorem systemu Express ELIXIR jest Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A., przetwarzająca prawie wszystkie przelewy międzybankowe w Polsce.

Obecnie z systemu Express ELIXIR korzystają banki:
·        Alior Bank,
·        BZ WBK,
·        ING,
·        mBank,
·        Meritum Bank,
·        Millennium
·        Multibank.
KIR przewiduje, że do końca roku 2013 z przelewu Express ELIXIR będzie mogło korzystać ok 75% klientów banków, a w kolejnych latach ten wskaźnik będzie dalej rósł.


zpay jest systemem tożsamym z systemem Blue Cash, wprowadzonym przez konkurenta spółki Blue Media S.A. w pożyczkach społecznościowych – spółkę Zakra Corp Sp. z o.o., będącą właścicielem serwisów pożyczkowych Zakra oraz Zakra mini.

W dniu 31 sierpnia 2012 Komisja Nadzoru Finansowego zarejestrowała Operatora serwisuzPay.pl - Zakra Corp Sp. z o.o., jako Biuro Płatnicze (nr rejestru KNF: BP1095/2012). Od tego dnia, przelewy w ramach zPay.pl są gwarantowane przez Concordia TUW SA.

Przelew zpay jest póki co tańszy niż ten wykonany za pomocą Blue Cash. Cena przelewu wynosi 3zł lub 2zł w przypadku pobrania płatności z subkonta użytkownika.

33 komentarze :

Anonimowy pisze...

Ja też ostatnie miałem takie problemy.
Napisałem na ich profilu FB i niby rozwiązali problem, rzeczywiście zaczęło działać.

Z mojego doświadczenia wynika, że do mBanku wychodzą przelewy zawsze, nawet w niedzielę o 03:00 (sprawdzane). Jak pojawiał się ten błąd to nawet tutaj nie chciały iść, potem ruszyły.

Darek M.W. pisze...

Czyli jednak wciąż mają jakieś problemy.
Może przełączyli Cię na nowy system i dlatego przelewy natychmiastowe zaczęły działać?

Następnym razem jak będę miał problemy to napiszę do konsultanta.

Anonimowy pisze...

Ja robię przeważnie tylko natychmiastowe. Jak nie chodzą to chodzą za godzinę. Wykorzystuje średnio 8-9 w miesiącu.

Anonimowy pisze...

Przelewy natychmiastowe poprzez blue cash nie są realizowane we wszystkich bankach całą dobę. Link do bluecash sprawdźcie najpierw godziny a potem piszcie.

Anonimowy pisze...

Bardzo fajny artykuł, tym bardziej, że dotyczy kwestii, z którą każdy z nas boryka się na codzień. Przelewy natychmiastowe jak narazie nas nie zawiodły. ;)

Bardzo ciekawy blog, widzę że interesuje Cię tematyka finansowa

Darek M.W. pisze...

Link do dostępności banków i godzin obsługi znajduje się we wpisie (nawet jest pogrubioną czcionką ;-))

Oczywiście podczas testu wszystkie przelewy wg w/w linka powinny działać.

Anonimowy pisze...

Nie wiem, co zrobili. W każdym razie, działa :)

Anonimowy pisze...

Godzina 22:40, przelew z Synca na Inteligo (powinien dojść do 23:00).

Rezultat:
Przelew natychmiastowy nie może być teraz zrealizowany, prosimy spróbować później.
Czy chcesz zrealizować przelew jako zwykły przelew krajowy?

Darek M.W. pisze...

Czyli sytuacja się powtarza.

Czy przedstawiciel Blue Media może się wypowiedzieć na temat tych problemów?

Anonimowy pisze...

Inteligo - 06:00-22:30

http://www.sync.pl/informacje/Przelew_natychmiastowy

Darek M.W. pisze...

Czyli wszystko ok.

Natomiast zastanawia mnie dlaczego na stronie BlueCash widnieje godzina 23:00 jak napisał Anonimowy.

Anonimowy pisze...

Witam, w przypadku przelewów ekspresowych realizowanych za pośrednictwem naszego serwisu Bluecash.pl, jesteśmy w stanie wyjaśnić przyczynę opóźnienia, bądź też braku możliwości zrealizowania przelewu, bardzo szybko. Jesteśmy tutaj operatorem usługi - aby wyjaśnić sprawę, wystarczy kontakt z naszym działem obsługi klienta (pomoc@bluecash.pl albo dok@bluecash.pl).

W AliorSync, podobnie jak w 3 innych bankach, funkcjonuje nasz nowy system realizujący przelewy ekspresowe bezpośrednio, bez udziału kont pośredniczących. W tym przypadku Blue Media jest dostawcą technologii, natomiast to bank jest stroną świadczącą usługę realizacji przelewów ekspresowych. Z tego powodu na temat opisanych wyżej problemów może wypowiedzieć się jedynie bank, w którym dany użytkownik ma konto i z którego zlecił przelew.

Anonimowy pisze...

Na stronie BlueCash.pl podana jest godzina 22.30 (realizacja przelewu do Inteligo). 23.00 dotyczy realizacji przelewów z Inteligo

Anonimowy pisze...

Przed chwilą próbowałem zrobić przelew na Inteligo i PKO BP. Niestety wyskakuje błąd:


Przelew natychmiastowy nie może być wykonany na wskazane konto, Bank Odbiorcy odrzuca możliwość realizacji przelewu.

Anonimowy pisze...

Wyskakuje mi dokladnie ten sam blad:-(

Anonimowy pisze...

Sytuacja z tymi przelewami zaczyna być kuriozalna. W sobotę kontaktowałem się z Alior Sync, który twierdzi, że należy się kontaktować z Blue Cash. Dzisiaj dzwonię do Blue Cash i tam z kolei twierdzą, żeby kontaktować się z bankiem.

Parodia. Będę informował jak rozwinie się sprawa.

Anonimowy pisze...

W banku wreszcie przy 3 rozmowie przyjęto zgłoszenie.

Co ciekawe teraz (godz. 12:30) przelewy już działają, czyli nadal wygląda to na "chałupniczą metodę przelewów". Zresztą sami pracownicy banku nie wiedzieli nic o nowym systemie przelewów ekspresowych.

Anonimowy pisze...

Dzisiaj o godz. 10:30 znowu problem z przelewami (tym razem na mBank). Natomiast po odczekaniu 40 min. system zaczął działać.
Strasznie denerwujące to jest.

Marcin pisze...

Testował ktoś w ciągu ostatnich kilku dni, czy można już realizować natychmiastowe do Inteligo?

Darek M.W. pisze...

Mi ostatnio wreszcie zaczęły działać przelewy jak trzeba.

A miałeś jakieś problemy z Inteligo?

Marcin pisze...

Dziękuję za odpowiedź.

Nie. Inteligo generalnie działa bez zarzutów. Można narzekać na oprocentowanie i zakres funkcjonalności znacznie mniejszy niż w innych kontach, ale nie przypominam sobie awarii czy opóźnień w realizacji zleceń.

Unknown pisze...

Witam,
dwie godziny temu złożyłem zlecenie szybkiego przelewu i przelew ten nadal nie został zrealizowany co bardzo mnie martwi. Czy to nie jakiś przekręt??

Darek M.W. pisze...

To nic więcej niż problemy techniczne nowego systemu. BM informowało, ze problemy są tylko z Alior Sync, wiec dużą szansa, ze tu leży problem.

Anonimowy pisze...

Dzisiaj kolejne problemy z przelewami natychmiastowymi.
Tym razie nie można wykonać przelewu do Getin Banku.

Anonimowy pisze...

Do BZ WBK także nie idzie-ani wczoraj ok. 20, nawet dziś ok. 9:30 rano...

Anonimowy pisze...

wczoraj do mbanku - nie może być zrealizowany. w koncu poszedł... ale nie doszedł :-) do tej pory go nie ma. mistrzowie świata od rekamacji myślą i nic nie mówią.

Anonimowy pisze...

a dziś nie zaksięgowano ekspresowego z BZ wbk. Dzwoniłem do wyszystkich jednostek.
BZ WBK poszedł
Blue Media przyszedł z Bz i poszedł do Alior
Alior "mamy problem z księgowaniem"

Anonimowy pisze...

Na prawdę przelew natychmiastowy to jakaś parodia.

Z konta żony przeszedł bez problemu, z mojego na to samo konto już nie.

Dzwonię do Alior Sync i otrzymuję odpowiedź, że to bank odbiorcy zgłasza problem, stąd nie da się go wykonać.
Pytam zatem dlaczego przed 2 min. z konta żony nie było problemu, a z mojego dwa dni z rzędu ten sam komunikat.

Anonimowy pisze...

Pójdź bezpośrednio do oddziału WBK i spytaj o wyjaśnienie co się wykrzaczyło

Anonimowy pisze...

z tego co piszesz jasno wynika, że coś szwankowało w innym banku i to tam powinieneś się zgłosić. natychmiastowe to super sprawa i nigdy nie miałem żadnych opóźnień itp.

Anonimowy pisze...

Dlatego z jednego konta w Sync przelew przeszedł a z innego nie?

Anonimowy pisze...

to wina firmy obsługującej przelewy natychmiastowe.

Darek M.W. pisze...

Skąd takie stwierdzenie?

Prześlij komentarz